BILLEDSKAP
Olje på plate
Vist: Avistegnernes Hus, Drøbak – åpnet av kulturjournalist Ole Endresen
Min interesse for ikoner ble vekket under mitt 4 år lange opphold i Moskva (1980-84).
Reise-ikonene, eller billedskapene som jeg etterhvert begynte å kalle dem, er laget over en periode på ca 20. år. Første utstilling var «Minikonekstasia» i Galleri Cassandra i 1991, der jeg presenterte 28 verdslige reise-ikoner, inspirert av den russiske kunstneren Leonid Purygin (1951-95). Purygin var kjent for å lage reise-ikoner med religiøse-erotiske motiver. Noe som selvsagt ikke var offisielt anerkjent i Sovjet på den tiden.
Gjennom tidene har jeg ofte laget små serier med reise-ikoner/billedskap i forbindelse med mine separatutstillinger. Etter hvert har disse reiseikonene/billedskapene blitt enklere i formen, og mindre dekorative.
Til utstillingen i Avistegners Hus, har jeg gått et skritt videre og laget en serie arbeider, knyttet til den overførte betydningen av ordet «ikon», slik vi ofte ser det i vestlig, moderne betydning:
Et Ikon er et menneske som er blitt verdensberømt, enten ved sine begavelser, ved sine handlinger, eller ved livets tilfeldigheter.
Jeg har valgt å kopiere andre kunstneres verk, for å fremheve at en vesentlig egenskapene ved ikoner, er at de kopieres i det uendelige, inntil vi påvirkes til å tro at denne fremstillingen av en person, eller en hendelse, er det sanne bildet. Således blir dette ikoner i annen potens. Her møter vi kopi av Leonardo da Vincis «Mona-Lisa», Edward Munchs portrett av «August Strindberg», Andy Warhols «Marilyn Monroe» og Finn Graffs avistegning av Michael Jackson, m.fl.